Die Japanners toch

Samen met Quinten ben ik op een toch wel mooie en zonnige dag de nieuwe Nissan Leaf gaan test-rijden. Vooraleer ik de knoop doorhak wil ik met verschillende modellen gereden hebben en alle pro’s en con’s hebben overwogen en naast elkaar hebben gelegd. Het is dan ook een redelijk dure investering, maar wel één die ik moet doen. Ik wil mijn nu 1-jarige dochter graag een gezonde toekomst geven en dat lukt alleen als we er samen aan werken door een groene ommezwaai. Alleen lukt het niet, maar alle kleine beetjes helpen wel!

Aangekomen in de Nissan-garage mogen we in een wit model plaatsnemen. Het eerste dat me opvalt is dat deze Leaf er qua looks best wel mag wezen. Het is niet langer het lelijke elektrische eendje van de Nissan-stal en hij oogt als een normale auto. Ik ga beginnen met de nadelen even op te sommen.  Ze kunnen aanzien worden als een ‘allez, waarom nu?’ maar zijn zeker geen deal-brekers, behalve ééntje waar ik specifiek last van heb door mijn lengte.

De nadelen

Wanneer we de koffer openen zie ik op het eerste gezicht een redelijke kofferruimte waar je wel iets in kwijt kunt, maar mijn oog viel toch vrij snel op de aanwezigheid van een – uit redelijk slap plastic gemaakte – Bose-subwoofer die toch wel wat ruimte inneemt. Ik zie het nog gebeuren dat ik de plooibuggy in de koffer steek en dat omhulsel er onmiddellijk afbreek. Jammer, want die mooie Bose-installatie komt in bijna alle uitrustingspacks voor, met uitzondering van de basisversie die bijna niemand neemt.

We nemen plaats in de bestuurderszetel en merken dat de zetel redelijk benepen aanvoelt aan de heupen. We zijn nu niet bepaald wat je noemt dikke mensen en toch hadden we last van die zijkanten die in je lichaam duwen. Algemeen gezien kan het zitcomfort écht veel beter. Ook de armleuning aan de rechterkant is veel te kort waardoor ik hem niet kan gebruiken.

Nog storender is het stuur dat ik niet hoog genoeg kan zetten en dat ook niet telescopisch is. Voor mij is dit wel een zure ontdekking, want ik kan mijn ideale rijpositie niet aannemen. Het is niet dat ik niet kan rijden, maar als ik behoorlijk lange verplaatsingen wil maken, moet ik toch mijn ideale positie kunnen aannemen? Nissan is uiteraard een Japans merk, een land waar de mensen over het algemeen een stukje kleiner zijn dan wij, Europeanen. Maar daar mogen ze toch wel rekening mee houden vooraleer deze auto op de Europese markt te gooien.

De voordelen

Het rijden zelf is écht een geweldige ervaring. Met zijn 150pk heef hij genoeg power om meer dan vlot mee te gaan met het verkeer, strak op de baan en heel stil binnenin. Ook het dashboard is overzichtelijk en logisch samengesteld, je hebt snel door waar alles staat. De herwerking van de regeneratieve gaspedaal is ook een mooie aanwinst. Bij regeneratief remmen kan je eigenlijk rijden met 1 pedaal die fungeert als gas en rem. Het is een gekende misopvatting dat elektrische auto’s met een regeneratieve rem maar 1 pedaal zouden hebben (o ja, er zijn écht zeer veel mensen die dit denken). Je kan het gaspedaal instellen op 3 standen: uit, normaal of sterk. We hebben enkel in de normale stand gereden, maar een geoefend elektrisch rijder kan volgens ons zeker plezier halen uit de sterke stand. Bijremmen zal dan amper nodig zijn.

Nu is het stuk over de voordelen wat korter, maar ze bevatten toch zeker 85% van de taart. We zijn echt aangenaam verrast!

We danken graag garage De Witte voor de proefrit met deze Nissan Leaf 2018.

Nissan Leaf 2018
Nissan Leaf 2018
Nissan Leaf 2018
Nissan Leaf 2018
Nissan Leaf 2018
Nissan Leaf 2018