Ken je Saroléa?
Dit moet je lezen! Het gaat over het succesverhaal van het Belgische merk Saroléa dat op sterven na dood was en opnieuw in het leven geroepen is door de gebroeders Robbens. EN HOE!
Een kleine historiekje is hier wel op z’n plaats denk ik
Joseph Saroléa
Alles begon in 1850 toen Joseph Saroléa een wapenfabriek uit de grond stampte in het Luikse Herstal. 42 jaar later begon het bedrijf ook fietsen te maken onder de naam Royale Saroléa. Toen Joseph Saroléa in 1894 stierf, namen zijn zonen de zaak over en produceerden ze in 1901 hun eerste motorfiets.
De allereerste Saroléa motorfiets
In de daaropvolgende 6 jaar groeide Saroléa uit tot een groot bedrijf van meer dan 200 werknemers. Na een intermezzo van 4 jaar door de eerste wereldoorlog, nam Martin Fagard het roer over en zette het succesverhaal verder. De motoren werden beter, mooier, moderner en Saroléa bleef naam maken in verschillende racedisciplines. Tot halfweg de jaren ’50 was het merk vooral in de motorcross-wereld zeer bekend, maar toen de prestaties door gebrek aan financiering begonnen te verminderen, ging het eigenlijk de volgende 20 jaar enkel maar bergaf, tot ze er in 1973 finaal een streep onder trokken.
Andre Van Heuverzwijn – 1952
Maar nu komt het strafste van het verhaal
In de jaren ’50 was de bekendste Saroléa motorcross fabrieksrijder André Van Heuverzwijn. André is de groot-oom van de gebroeders Torsten & Bjorn Robbens, die in 2008 de naam Saroléa hebben gekocht in een droom om opnieuw het Begische merk groot te maken. Deze keer met een vol elektrische motorfiets!
Wat een come-back
Torsten Robbens, die zijn strepen reeds verdiende bij McLaren F1, Porsche, Aerospace, enz… maakte alle componenten zelf en amper 2 jaar na de resurrectie van het merk Saroléa, stond daar hun allereerste EV: De Saroléa SP7.
Deze motor werd ontwikkeld met slechts 1 doel voor ogen: de TT Zero van de Isle of Man.
De Time Trial van Isle of Man is één van de dodelijkste races op aarde. Elk jaar sneuvelen er piloten op het straatparcours van Man.
Nvdr: Een overzicht van fatale ongelukken in deze TT kan je hier terugvinden.
Het is dus logisch dat deze TT echt tot de verbeelding spreekt en de machines technisch perfect in orde moeten zijn om de veiligheid van de rijders te verzekeren. In de TT van 2014 reed Robert Wilson met de Saroléa SP7 naar een fantastische 4de plaats, met een gemiddelde snelheid van 93.5 mph – amper 0.4 seconden van het podium verwijderd.
In 2015 werd de Saroléa Manx 7 in het leven geroepen. De eerste vol elektrische productie-motorfiets van Saroléa die je nu kan reserveren! Dus als je op zoek bent naar een uiterst exclusieve EV met 204 pk, 450 Nm koppel, een top van 240 km/h en een range van maar liefst 330 km: zoek dan niet verder en steun het innovatieve Belgische merk Saroléa. Want wees nu eerlijk… het is de mooiste die er bestaat!
Copyright foto’s Saroléa
Leuk weetje
Wie deze laatste foto even goed bekijkt ziet daar avonturier Bertrand Piccard zitten op de Saroléa naast Torsten Robbens. Piccard reisde succesvol de wereld rond in een ballon en besloot na zijn landing om niet meer afhankelijk te willen zijn van fossiele brandstof voor een reis rond de wereld. Hij startte de Solar Impuls Foundation en maakte zijn droom waar, want Bertrand Piccard vloog samen met copiloot André Borschberg in 2016, als eerste ooit de wereld rond met een Solar Plane. 40.000km zonder 1 druppel brandstof. Puike prestatie!
Geef een reactie