Brandstofcel VS Elektrische wagen

Waarom zien we nog zo weinig auto’s met een brandstofcel? Wel, dit overzicht toont heel eenvoudig aan dat er nog teveel energie nodig is in vergelijking met een gewone elektrische wagen.

Brandstofcel (ook wel fuelcell genoemd) heeft wel enkele enorm grote voordelen t.o.v. zijn vol elektrische tegenhanger. Zo kan je gewoon gaan tanken en het rijbereik is ook hetzelfde als wat je nu reeds gewoon bent. De uitstoot van een brandstofcel auto is trouwens zuiver water. Dus de minpunten van een elektrische wagen zijn hier de pluspunten. Maar jammer genoeg heeft hij ook een aantal grote nadelen. Zo is het, omwille van de veiligheid, nodig een stuk van de gassen te laten verdampen als je niet met de auto aan het rijden bent. Dus als je je wagen een weekje laat staan ben je de helft van je tank kwijt (we zwijgen dan nog maar even over de veiligheid van dit aspect en het feit dat je dus niet in een gesloten garage zal mogen parkeren). Maar de grootste domper is toch wel de energie die je nodig hebt tussen het opwekken van stroom (al dan niet hernieuwbare stroom) en het in beweging zetten van de auto.

Onderstaande schema dateert wel uit 2006 en mogelijk zijn er hier en daar al wat verbeteringen inzake efficiëntie, maar dat is ook het geval bij de huidige vol elektrische wagens. Dit schema houdt rekening met 2 manieren van opslag van waterstof. Compressie en liquefactie waarbij eerstgenoemde net iets beter scoort.

Waar brandstofcel wel een toepassing zou kunnen hebben is in de transportsector. Hier worstelt men met het probleem van het opladen en rijbereik. Brandstofcel zou hiervoor een fantastisch alternatief kunnen zijn.

Bron: https://phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
brandstofcel-vs-elektrische-wagen