EV’s op het Autosalon van Brussel 2018
Algemene indruk op EV-gebied
Met uitzondering van Renault en Smart ben ik eigenlijk toch wel een beetje teleurgesteld in de ‘Brussels motorshow’. Niet alle merken hebben vol-elektrische wagens, maar de merken die deze wel hebben plaatsten deze precies in een hoekje in de hoop dat je ernaast zou kijken. Wat is er aan de hand? Hebben de constructeurs schrik om EV’s te verkopen misschien?
Het zou best wel eens kunnen, want enkele gesprekken met zowel verkopers als verantwoordelijken, laten blijken dat er duidelijk schrik zit in de dienst na-verkoop. “Onze garagisten zijn nog niet uitgerust om aan elektrische wagens te werken of willen er gewoon niet aan beginnen omwille van de bijscholing van hun personeel.” Heel jammer, want binnen een aantal jaren zal je een enorme verschuiving zien binnen het autolandschap waarbij de EV’s het voortouw zullen nemen.
Hoogtepunten Autosalon 2018
Mijn persoonlijk hoogtepunt is toch wel twee-ledig. Renault kon me enorm bekoren met hun Symbioz concept dat ze hiervoor speciaal naar Brussel brachten en een heel prominente plaats gaven binnen de hele stand. En qua EV-schoonheid denk ik niet dat er een wagen kon tippen aan de Maybach 6 op de stand van Mercedes.
Maar… er is altijd een maar.
Bij Renault stond er welgeteld 1 Renault Zoë en 1 Renault Twizy om hun prachtig EV concept te ondersteunen (Plaats op zo’n stand is beperkt en laten we eerlijk zijn; de verkoop van EV’s in België is nog niet wat het zou moeten zijn). Bij Mercedes stond er helemaal niets, want er zijn nog geen vol-elektrische Benzjes op onze markt. Het was eigenlijk helemaal niet duidelijk dat de Maybach vol-elektrisch is.
Het verhaal bij Smart klopte daarentegen dan wel weer. Ze hadden een virtuele strook met EV’s in verschillende versies en uitvoeringen. Zowel de ForFour, ForTwo als de ForTwo Brabus versie kon je daar bekijken in vol elektrisch ornaat.
Kort overzicht
Hall 1
Prachtige wagens. Bugatti, Lambo, Ferrari, Rolls, Bentley, … mooi om te kijken maar niets elektrisch te bespeuren.
Hall 3
De nieuwe Nissan Leaf oogt veel beter dan zijn voorganger, maar binnenin blijft het goedkoop plastic aanvoelen. Misschien heb ik gewoon iets tegen die glanzende kunststof die stofdeeltjes aantrekt. De E-NV2000 bestelwagen van Nissan staat er ook. Tesla stond hier met verschillende Model S en Model X wagens, maar 1 grote afwezige: Model 3. Jammer. Er staat wel een onderstel van Tesla zonder body waardoor je kan zien hoe eenvoudig een EV kan zijn t.o.v. conventionele wagens.
Hall 4
Wat is dat Peugeot concept een mooie wagen zeg! Jammer genoeg niet vol elektrisch. Kia Soul-EV stond er en verder waren de mensen op de Citroën stand zo vriendelijk mij uit te nodigen om binnenkort een proefrit met de e-Mehari te maken. Daar kijk ik wel naar uit.
Hall 5
Renault met Symbioz concept wat zeker de moeite is om eens van dichtbij te bekijken, de Renault Zoë en funcar Twizy. Opel heeft het beste embleem om een elektrische wagen te maken, maar de Ampera-E was de grote afwezige. Ze konden me reeds vertellen dat we in 2018 noch 2019 deze op onze Belgische wegen moeten verwachten. Dus 2020 ten vroegste en aan het gezicht van de vertegenwoordiger te merken vrees ik zelfs dat we hem nooit gaan zien. Smart, de moeite waard met zowel de ForFour, ForTwo als de ForTwo Brabus versie en een beetje verderop geef je je ogen het plezier van de Maybach 6. Jummie ding zeg.
Hall 6
Jaguar E-Pace staat er, maar je mag er niet te dichtbij komen, jammer genoeg. Hopelijk krijg ik ooit de kans om hier toch eens een testrit mee te maken. De Volvo-stand was me wat onoverzichtelijk en ik heb de tijd niet genomen om alles rustig te bekijken – ik heb geen vol-elektrische Volvo gevonden.
Hall 7
BMW had zijn i3 en i3s staan die eigenlijk maar een lichte facelift kregen t.o.v. vorig model. Maar ik blijf verliefd op dit karretje. De i8 is bloedmooi, maar tot op heden nog niet in vol elektrische versie te verkrijgen. Mini stond er met hun e-Mini concept,car maar in een klein hoekje geduwd. Verder was ik aan het denken dat het wel fantastisch zou zijn mocht Fiat van hun Alfa-merk een vol elektrisch merk maken zoals Tesla. De 4C lijkt wat op de roadster, de Giulia en Giulietta lenen zich ook mooi tot EV’s vind ik. En op de stand van Jeep kon ik een goede vriend toch niet overtuigen om vol-elektrisch te gaan bij een ander merk 😉
Hall 11
Bij VW stond de e-up en e-golf waar ik even stilstond bij de e-golf. Dat is écht zo’n wagen die je heel letterlijk mag nemen. Je neemt een gewone VW Golf, je gooit de motor ervan weg en stopt een elektromotor in de plaats. Verder zoek je nog wat plaats ergens in de wagen om de batterijen neer te poten en klaar is kees! Simpel maar effectief, want de Golf is een populaire wagen en ik kan zo’n conversies eigenlijk alleen maar aanmoedigen
TIP: loop aan het restaurant eens naar buiten en neem de autonome bus: leuke ervaring hoor! Een minibusje dat je even om de hoek kan voeren en dit zonder bestuurder!
Hall 12
Bij Porsche had ik gehoopt de Mission-E in het echt te mogen zien, maar dat was niet het geval. Bij Audi hadden ze een hele E-Tron hoek en lounge, maar geen vol-elektrische e-Tron te vinden. Enkel E-Tron hybride. Bij Lamborghini, Bugatti en Bentley komt hun haar recht als je spreekt over elektrisch rijden, dus dat heb ik dan maar niet gedaan.
Hall 8
Ben je op zoek naar een vol elektrische motorfiets? Ga dan zeker eens langs op de stand van Zero. Die mannen hebben al heel wat jaren ervaring en hun motorfietsen zien er ook nog eens goed uit! Ze hebben ook een variant die je met rijbewijs B mag besturen.
Heel interessant verslag!