Wie Riese & Müller zegt denkt onmiddellijk: de ‘Rolls’ onder de e-bikes.
Heb je al eens met een R&M charger gereden? Dan weet je waarover ik praat. Alles voelt heel solide aan, een aangename zithouding en net voldoende kracht van de Bosch performance motor. Waar deze fietsen echt in uitblinken is het afwerkingsgevoel. Ze laten niets aan het toeval over. De batterij zit netjes weggewerkt in de buis en wie wil, kan een dual-battery setup nemen waarmee je de range kan verdubbelen.
Als er dan toch een puntje van kritiek mag zijn, dan is het misschien wel die dual-battery. De ingewerkte batterij heeft een capaciteit van 500Wh. De dual versie doet er nog eens 500Wh bij. Dus een totaal van 1000Wh wat helemaal niet slecht is. Maar om eerlijk te zijn… dit kan beter – zeker voor zijn prijs, want de R&M Charger is geen goedkope fiets. Zowel eco-blogger Jonas als ikzelf bouwden onze eigen fiets om tot e-bike. Bij de keuze van de batterij kozen we voor een 968Wh-versie die niet zoveel groter is dan de extra 500Wh versie van R&M. Je zou kunnen discussiëren over het feit dat een grotere batterij te zwaar zou zijn of dit technisch niet mogelijk was met betrekking tot de lader. Maar het feit blijft dat wij, met 1 batterij, evenveel capaciteit hebben als R&M met hun dual-battery setup en bovendien voor een fractie van de prijs. Toegegeven: je eigen fiets ombouwen heeft ook nadelen – daar komen we ooit nog wel eens op terug. Hopelijk kunnen ze in de toekomst de ingewerkte batterij zo’n 750Wh maken en de extra batterij ook – zonder dat de prijs hiermee de hoogte inschiet.
De Charger bestaat in 25km/h of 45km/h versie.
Een aanrader is het Nuvinci schakelsysteem met riemaandrijving: deze loopt echt zeer soepel en vergt erg weinig onderhoud. Daarnaast loopt deze ook stiller dan zijn kettingvariant.
Nog een kleine nota: Wie kiest voor een Bosch middenmotor aandrijving en in de natuur wil gaan fietsen: de motor maakt toch wel wat ‘elektromechanisch’ geluid. Storend is het zeker niet, maar wil je écht geruisloos rijden, kies dan voor een fiets met een hub motor in het wiel. Deze hoor je bijna niet.
Geef een reactie